Ταυτόσημα γεγονότα στα «βιογραφικά» του Αιγύπτιου Ώρου και του Ιουδαίου Ιησού

13 December 2009
Αρθρογράφος: Στέλιος Φραγκόπουλος


Έχει γραφτεί παλαιότερα εδώ ότι είναι ανυπόστατος ο ισχυρισμός περί ιστορικής ύπαρξης του Ιησού Χριστού, έτσι όπως περιγράφεται αυτός από τα βιβλία της Καινής Διαθήκης και στα πάνω από 4Ο απόκρυφα ευαγγέλια. Το ίδιο ανυπόστατος είναι ο ισχυρισμός ότι υπήρξε πόλη της Ιουδαίας με όνομα Ναζαρέτ μέχρι τον 3ο αιώνα μ.Χ.

Η επιβεβαίωση όλων αυτών έρχεται από τη σύγκριση του βιογραφικού του Ιησού με εκείνα άλλων θεοτήτων της προχριστιανικής εποχής, ιδιαίτερα δε του Ώρου, ο οποίος ήταν θεός ο ίδιος και υιός θεού (Όσιρη) και θεάς (Ίσιδα). Ίδιες θεϊκές σχέσεις είχε και ο «ιδρυτής» της χριστιανής θρησκείας Ιησούς: θεός, μέλος της τριάδας ο ίδιος, υιός θεού και υιός οσίας ή αγίας θνητής. Δεδομένου ότι η μητέρα του Μαρία ανακηρύχθηκε ιερό και άγιο πρόσωπο σε οικουμενική σύνοδο τον 5ο αιώνα μ.Χ. ως αντίβαρο στις θηλυκές θεότητες της Ίσιδας, της Αστάρτης, της Αφροδίτης, της Αθηνάς, της Κυβέλης κ.ά.

Οι μυθοπλασίες για τον Ιησού είναι γνωστές από τη σχολική εκπαίδευση και δεν θα επαναληφθούν εδώ. Θα περιοριστούμε καταρχάς σε θέματα που αφορούν τον Ώρο, για τα οποία ουδεμία κουβέντα γίνεται στη σχολική εκπαίδευση, και στη συνέχεια θα παραθέσουμε σε πίνακα την αντιστοίχιση Ώρου και Ιησού.

Ο Ώρος (Horus) αναφέρεται σε αιγυπτιακούς παπύρους πολλούς αιώνες πριν από την θεολογικά περιγραφόμενη παρουσία του Ιησού. Πιθανότατα η προέλευση του συγκεκριμένου θεού ανάγεται στη λίθινη εποχή και τα χαρακτηριστικά του διαμορφώθηκαν με την πάροδο των χιλιετιών και αιώνων μέχρι τους ρωμαϊκούς χρόνους.

Ο Ώρος απεικονίζεται συμβολικά με ένα μάτι γερακιού, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος θεός αποτελεί το τρίτο μέλος, το πτηνό, στην αιγυπτιακή θεϊκή τριάδα. Από εκεί φαίνεται να προέρχεται επίσης, τόσο η «θεϊκή τριάδα» του χριστιανισμού, όσο και η συμμετοχή ενός πτηνού με το ρόλο του πνεύματος. Συνήθεις εικαστικές απεικονίσεις του Ώρου ήταν, είτε ευθέως ως γεράκι, είτε ως άνθρωπος με κεφάλι γερακιού.

Οι Αρχαιολόγοι και/ή Αιγυπτιολόγοι Godfrey Higgins (1772-1833), Gerald Massey (1828-1907) και Alvin Boyd Kuhn (1880-1963) έγραψαν σημαντικά βιβλία για την αρχαία αιγυπτιακή θρησκεία και τις εξελίξεις της διαμέσου των αιώνων. Ένας τέταρτος, σύγχρονος ερευνητής, ο Καναδός θεολόγος και δημοσιογράφος Tom Harpur (γενν. το 1929) συνόψισε τα τρία αυτά βιβλία και κατέληξε με ένα δικό του βιβλίο («The Pagan Christ», Thomas Allen Publishers: Toronto) στη σύγκριση της αρχαίας αιγυπτιακής θρησκείας με τη χριστιανική και ειδικότερα στη σύγκριση των διαφόρων «βιογραφικών» στοιχείων του Ώρου και του Ιησού. Ακολουθεί μια παράθεση αυτών των γεγονότων σε μορφή πίνακα!

ΓεγονόςΏροςΙησούς
Σύλληψη:Μητέρα παρθένος (πολλαπλές εκδοχές)Μητέρα παρθένος
Πατέρας:Μοναχογιός του θεού Όσιρη των ΑιγυπτίωνΜοναχογιός του θεού των Ιουδαίων Γεχόβα.
Μητέρα:ΜέρηΜίριαμ (Μαρία)
Κοσμικός πατέρας:ΣηβΙωσήφ
Πρόγονοι κοσμικού πατέρα:ΒασιλιάδεςΒασιλιάδες
Τόπος γέννησης:Σε σπηλιάΣε σπηλιά/σταύλο
Ανακοίνωση γεγονότος:Άγγελος στη μητέρα τουΆγγελος στη μητέρα του
Θείκό σημάδι για τη γέννηση:Ο αστέρας ΣείριοςΈνα απροσδιόριστο αστέρι της Ανατολής
Ημερομηνία γέννησης:Οι Αιγύπτιοι παρίσταναν τη γέννηση του Ώρου με ένα παιδί σε παχνί και το περιέφεραν στις 21 Δεκεμβρίου του έτους, κατά τη χειμερινή ισημερία.Από τον 3ο-4ο αιώνα η 25η Δεκεμβρίου, ημέρα γέννησης των προχριστιανικών θεών Μίθρα και Διόνυσου και του Sol Invictus (αήττητου Ήλιου).
Γνωστοποίηση της γέννησης:Με αγγέλουςΜε αγγέλους
Μάρτυρες της γέννησης:Βοσκοί προβάτωνΒοσκοί προβάτων
Μεταγενέστεροι μάρτυρες:Τρεις ηλιακές θεότητεςΤρεις «μάγοι» εξ Ανατολής
Απειλή θανάτωσης σε βρεφική ηλικία:Ο Ηρούτ έδωσε εντολή να σκοτώσουν τον ΏροΟ Ηρώδης έδωσε εντολή να σκοτώσουν τον Ιησού
Αντίδραση στην απειλή θανάτωσης:Ο θεός Θατ είπε στη μητέρα του Ώρου: «Έλα, θεά Ίσις, και κρύψου με το παιδί σου»Ένας άγγελος είπε στον Ιωσήφ: «Σήκω και πάρε παιδί και μητέρα και φύγε στην Αίγυπτο»
Ηλικία ενηλικίωσης:12 ετών12 ετών
Κενό στο βιογραφικό:Καμιά πληροφορία για το διάστημα από 12 μέχρι 30 ετώνΚαμιά πληροφορία για το διάστημα από 12 μέχρι 30 ετών
Τόπος βάπτισης:Ηριδανός (ποταμός)Ιορδάνης
Ηλικία βάπτισης:3030
Βαπτιστής:Άνουπ ο ΒαπτιστήςΓιοχάναν (Ιωάννης) ο Βαπτιστής
Κατάληξη του βαπτιστή:ΑποκεφαλισμόςΑποκεφαλισμός
Πειρασμός:Ο ανταγωνιστής θεός του κακού Σουτ (Σεθ) τον παρέσυρε από την έρημο σε ένα ψηλό βουνόΟ ανταγωνιστής θεός του κακού Σατανάς τον παρέσυρε σε ένα ψηλό βουνό
Στενοί οπαδοί/μαθητές:12 (αμφισβητείται)12
Θαύματα:Περπάτησε πάνω στο νερό, γιάτρευε δαιμονισμένους, θεράπευε ασθενείς και τυφλούς. Ηρέμησε με τη δύναμή του τη θάλασσαΠερπάτησε πάνω στο νερό, γιάτρευε δαιμονισμένους, θεράπευε ασθενείς και τυφλούς. Ηρέμησε με τη δύναμή του τη θάλασσα
Ανάσταση νεκρού:Ανάστησε τον πατέρα του Όσιρη από τον τάφοΑνάστησε τον Λάζαρο από τον τάφο
Κεντρική διδασκαλία:Σε βουνό (επί του Όρους)Σε βουνό (επί του Όρους)
Τρόπος θανάτου:ΣταύρωσηΣταύρωση
Συντροφιά στη θανάτωση:Δύο ληστέςΔύο ληστές
Δραστηριότητα μετά τη θανάτωση:Κατέβηκε στην κόλαση και έμεινε τρεις ημέρες, μετά αναστήθηκεΚατέβηκε στην κόλαση και έμεινε μέχρι Σάββατο πρωί (δηλαδή επέκταση σε τρεις ημέρες από το θάνατο), μετά αναστήθηκε
Ανακοίνωσαν την ανάσταση:ΓυναίκεςΓυναίκες
Μεταγενέστερη δραστηριότητα:Επανήλθε στα «θεϊκά» καθήκονταΕπανήλθε στα «θεϊκά» καθήκοντα

Σύγκριση κύριων χαρακτηριστικών του Ώρου και του Ιησού:

ΧαρακτηριστικόΏροςΙησούς
Χαρακτηρισμός:Όπως περιγράφεται στα «ιερά βιβλία» είναι μυθικό πρόσωποΌπως περιγράφεται στα «ιερά βιβλία» είναι μυθικό πρόσωπο
Αποστολή:Σωτηρία της ανθρωπότηταςΣωτηρία της ανθρωπότητας
Τίτλος:ΚΡΣΤ, ο κεχρισμένοςΧριστός, ο κεχρισμένος
Άλλα ονόματα:Καλός ποιμήν, Αμνός του θεού, Άρτος της ζωής, Υιός του ανθρώπου, ο Λόγος, ο Αλιεύς, ο ΟραματιστήςΚαλός ποιμήν, Αμνός του θεού, Άρτος της ζωής, Υιός του ανθρώπου, ο Λόγος, ο Αλιεύς, ο Οραματιστής

Στο προαναφερόμενο βιβλίο παρατίθενται επίσης αποσπάσματα από τις διδασκαλίες του Ώρου και του Ιησού, από τα οποία προκύπτει εκτεταμένη ταύτιση, με συγκριτικό «πλεονέκτημα» του μεταγενέστερου Ιησού ότι έχουν βάλει οι «πατέρες» στο στόμα του ιδέες από την ελληνική φιλοσοφία.

Όσον αφορά την παρθενία της μητέρας του Ώρου κατά τη γέννησή του, η Ίσις ήταν στις πρώτες χιλιετίες παρθένα-μητέρα, ενδιάμεσα θεωρήθηκε μητέρα με πολλά παιδιά και αργότερα επανήλθε η δοξασία περί παρθένου. Η μητέρα του Ιησού αναφέρεται ως παρθένος και αειπάρθενος, αλλά φαίνεται να έχει κι άλλα παιδιά (ο Ιησούς είχε αδέλφια), δηλαδή αντιστοιχεί ταυτόχρονα με όλες τις επιμέρους καταστάσεις της Ίσιδος. Προφανώς δεν διευκρινίστηκε «θεολογικά» στο χριστιανισμό, ποια ακριβώς άποψη πρέπει να θεωρείται σωστή, επειδή επικρατούσαν εξ ίσιου ισχυρές αντικρουόμενες αντιλήψεις.

Από τα προηγούμενα προκύπτει αβίαστα ότι ο Ιησούς ίσως να υπήρξε ως ένας από τους πολλούς περιφερόμενους μάγους και θαυματοποιούς που υποσχόταν απελευθέρωση των Ιουδαίων από τη ρωμαϊκή κατοχή, θεολογικά συναρμολογήθηκε όμως κυρίως πάνω στις αιγυπτιακές παραδόσεις με πρότυπο τον Ώρο. Με την πάροδο των ετών, δεκαετιών και αιώνων συμπληρώθηκαν τα χαρακτηριστικά, οι ιδιότητες και η διδασκαλία του με στοιχεία άλλων προχριστιανικών θεών, θρησκειών και φιλοσοφιών, κυρίως της ελληνικής.

Συνέχεια…


Το άρθρο έχει δημοσιευτεί στο ιστολόγιο Sfrang, όπου γίνεται ο σχολιασμός.