[Κπκ] 2ιγ. Άλλοι / Κατακλείδα
Αρθρογράφος: Ebonmuse
Μετάφραση: Evan T
« Προηγούμενο άρθρο [2ιβ] | • Περιεχόμενα | Επόμενο άρθρο » [3] |
Άλλοι
Πέρα από τους συγγραφείς και ιστορικούς που αναφέρονται εδώ, μερικοί απολογητές αναφέρουν και πατέρες της εκκλησίας και απολογητές από τον 2ο αιώνα και δώθε, όπως τον Κλημέντιο, τον Ιγνάτιο, τον Ιουστίνο Μάρτυρα, τον Πολύκαρπο, τον Ωριγένη ή τον Ευσέβιο. Η μαρτυρία ενός Χριστιανού που έζησε αιώνες μετά τον θάνατο του Ιησού προφανώς και δεν μπορεί να θεωρηθεί πολύτιμη αξιόπιστη μαρτυρία. Από πού να αντλούν τις πληροφορίες τους, αν όχι από τα ευαγγέλια; Είναι εύλογο πως αυτοί οι συγγραφείς δεν μπορούν να μας προσφέρουν ανεξάρτητα στοιχεία για την ιστορικότητα του Ιησού.
Κατακλείδα
Υπάρχουν σοβαροί λόγοι για να αμφισβητηθεί η αυθεντικότητα, η αξιοπιστία ή και τα δύο κάθε ιστορικής πηγής που αναφέρεται ως απόδειξη της ύπαρξης του Ιησού. Αλλά ακόμα και να ίσχυε το αντίθετο —ακόμα και αν δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητηθούν τα προαναφερθέντα χωρία— δεν θα ήταν επαρκώς εντυπωσιακές μαρτυρίες για τον πιο σημαντικό άνθρωπο που έζησε ποτέ. Όλα μαζί αν τα βάζαμε, δεν θα γεμίζαμε ούτε μια σελίδα. Είναι εύλογο να πιστέψουμε πως τη ζωή του Ιησού την προσέξανε τόσοι λίγοι; Είναι εύλογο να πιστέψουμε πως το παγκόσμιο σκοτάδι το σημειώνουνε μόνο δύο χαμένοι συγγραφείς, που τα λόγια τους μας έρχονται διαμέσου δύο και τριών στομάτων; Ή να πιστέψουμε μια μαζική νεκρανάσταση που κανείς δεν πήρε πρέφα; Ή να πιστέψουμε σε έναν ενσαρκωμένο Υιό του Θεού, του οποίου τα αναρίθμητα θαύματα, τα τεράστια πλήθη ακολούθων και η θριαμβευτική του επιστροφή από τους νεκρούς, αναφέρεται σε σύντομα αποσπάσματα από έργα ιστορικών που έζησαν πολλές δεκαετίες μετά τον θάνατό του;
Προφανώς εδώ υπάρχει πρόβλημα.
Ποια είναι όμως η λύση; Το 3ο μέρος θα απαντήσει σ’ αυτό το ερώτημα, αναλύοντας τις επιστολές της Καινής Διαθήκης και τα γραπτά των πρώτων απολογητών για να καταλήξει σε ένα πολύ διαφορετικό συμπέρασμα για το τι ακριβώς πίστευαν οι πρώτοι Χριστιανοί.
Το άρθρο έχει δημοσιευτεί στο ιστολόγιο On the way to Ithaca, όπου και γίνεται ο σχολιασμός.